Odwołanie lub opóźnienie lotu może spowodować wiele konsekwencji w życiu zawodowym i prywatnym. Na szczęście w takich przypadkach można uzyskać odszkodowanie, dzięki któremu możliwa jest rekompensata niektórych niedogodności. Dowiedz się jak otrzymać odszkodowanie, gdy podróżujesz z linią lotniczą Ryanair.
1. Kiedy można wnioskować o odszkodowanie do linii lotniczej?
2. Ryanair — jak uzyskać odszkodowanie?
Kiedy można wnioskować o odszkodowanie do linii lotniczej?
Odwołanie lotu lub jego opóźnienie to dla pasażerów duża niedogodność, niezależnie od tego, czy podróż miała odbyć się w celach prywatnych, czy zawodowych.
W przypadku odwołania lotu dostępne są dwie opcje. Pasażerowie mogą otrzymać po prostu zwrot pieniędzy. Alternatywa to zmiana terminu lotu przez linie lotnicze. Oprócz tego warto znać swoje prawa i najważniejsze informacje o możliwość uzyskania odszkodowania.
Odszkodowania od linii lotniczych podlegają regulacjom WE 261 Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami w wyjątkowych sytuacjach, takich ja odwołanie lotu lub jego opóźnienie, pasażerowie mają prawo uzyskać do 600 euro odszkodowania. Nie dotyczy to jednak wszystkich nieprzewidzianych przypadków. Rekompensata pieniężna należy się pasażerom w sytuacji, gdy lot zostanie odwołany mniej niż 14 dni przed planowanym pierwotnie terminem. Inny powód do uzyskania odszkodowania to opóźnienie lotu o co najmniej 3 godziny. Warto pamiętać, że w takim przypadku ważna nie jest godzina odlotu, tylko przylotu.
Istnieje jednak kilka wyjątków. Linie lotnicze nie są zobowiązane do wypłaty odszkodowań w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności. Do takich należą np. złe warunki pogodowe lub strajk kontroli ruchu drogowego. Ryanair nie wypłaci odszkodowania również w sytuacji, gdy jest w stanie zaoferować lot zastępczy o zbliżonej dacie odlotu i przylotu.
Przepisy WE 261 dotyczą lotów w Unii Europejskiej. Oznacza to, że lotnisko odlotu lub przylotu musi znajdować się w obrębie wspólnoty europejskiej.
Ryanair — jak uzyskać odszkodowanie?
W przypadku odwołania lub opóźnienia lotu ważne jest, aby zapytać o powody takiej sytuacji. Dokładna informacja jest niezbędna podczas składania wniosku o przyznanie odszkodowania. Oprócz tego niezbędne są dokumenty podróżne. Może być to karta pokładowa lub elektroniczne potwierdzenie rezerwacji. W przypadku opóźnienia ważna jest także godzina przybycia na lotnisko docelowe. Warto dokumentować także dodatkowe koszty podróży, wynikające ze zmiany czasu lotu. Do takich należą np. posiłki, napoje czy dodatkowy nocleg.
undefined